۲۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد:

سرمازدگی بیش از ۲۴ هزار هکتار از اراضی باغی استان همدان

سرمازدگی بیش از ۲۴ هزار هکتار از اراضی باغی استان همدان

همدان- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سرمازدگی در ۲۴ هزار و ۴۸۴ هکتار از اراضی باغی استان همدان خسارت برجای گذاشته است.

حجت الله شهبازی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه بروز سرمای ناگهانی در سطحی معادل ۲۴ هزار و ۴۸۴ هکتار از اراضی باغی استان همدان از ۱۰ تا ۶۱ درصد خسارت ایجاد کرده است، گفت: میزان محصولی که در اثر این سرمازدگی دچار خسارت شده معادل ۵۲ هزار و ۲۵۶ تن به ارزش ریالی ۱۶۳ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: بیشترین میزان خسارت در شهرستان نهاوند در سطحی معادل ۹ هزار و ۸۰۷ هکتار اتفاق افتاده و در اثر این سرمازدگی ۳۲ هزار و ۸۴۶ تن محصول باغی از بین رفته است.

وی یادآور شد: در بین محصولات باغی خسارت دیده از نظر میزان سطح خسارت، گردو با ۱۱ هزار و ۷۷۹ هکتار، بادام با ۴۲۷۰ هکتار و هلو و شلیل با ۳۷۵۱ هکتار به ترتیب بیشترین خسارت را داشته است.

شهبازی اضافه کرد: از نظر میزان محصول خسارت دیده هلو و شلیل با ۱۷۰۱۳ تن، گردو با ۱۲۰۴۹ تن و بادام با ۴۰۵۱ تن به ترتیب بیشترین خسارت را متحمل شده اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همچنین از نظر ارزش ریالی، گردو با ۹۱۵ هزار و ۷۳۶ میلیون ریال بیشترین خسارت را داشته است.

شهبازی همچنین عنوان کرد: ۵۲ هزار و ۲۵۶ تن محصول از بین رفته معادل شش و چهار دهم درصد برآورد تولید محصولات باغی در سال ۹۵ است و خسارت وارد شده به باغات استان همدان نسبت به خسارات سال گذشته کاهش چشمگیری دارد که امید است در روزها و هفته های آتی شاهد خسارت دیگری در این زمینه نباشیم.

وی با طرح این موضوع که در سال گذشته ۱۸۷ هزار تن محصولات باغی در اثر سرمازدگی از بین رفته است که ارزش ریالی آن برابر ۳۷۲ میلیارد تومان بوده است، افزود: طبق آمارهای موجود ۱۳۰۰ هکتار از باغات استان تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند و از این میزان ۹۰۰ هکتار از باغات گردوی خسارت دیده تحت پوشش بیمه هستند.

شهبازی با بیان اینکه متوسط سطح قطعات باغی استان معادل هفت دهم هکتار است، افزود: در صورتیکه باغداران قبل از بروز سرما نسبت به ایجاد دود و آتش در باغات خود اقدام کنند تا حدود بسیار زیادی می توان خسارت سرمازدگی را تقلیل داد.

کد خبر 3595547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha